Toastmasterens ABC




Toastmaster

Det er blevet meget populært at have en toastmaster når der er større fester. Toastmasterens opgave er at koordinere fest indslagene, så som sange, taler eller andre indslag med køkken og serveringspersonalet.

Alle de gæster som har sange, taler eller andre indslag til middagen, henvender sig til toastmasteren om dette under forretten. Når tiden er inde, så sørger toastmasteren for at sangene bliver omdelt eller præsentere den næste taler eller indslag.

Toastmasteren styre taler og sange

Nogle toastmastere nøjes med at holde styr på taler, sange og indslag og nævner blot navn på på den eller de personer der skal tale eller har et festindslag. Andre prøver, kort, at holde en lille fortale om den næste taler eller indslag. HUSK! En toastmaster må aldrig gøre sig morsom på næste talers eller indslags bekostning.

Toastmasteren har lov til at bede gæsterne om at fatte sig i korthed, hvis f.eks. der er gået inflation i at holde taler eller hvis festmiddagens tidsplan af andre grunde er ved at blive overskredet.

Toastmasteren må gerne skrive sig selv på talerlisten, men ellers forventes det at toastmasteren holder sig i baggrunden.

Sig tak til Toastmasteren med et gavekort – KLIK HER

Toastmasterens skabelon/program

  • Værten siger velkommen og præsentere toastmasteren.
  • Toastmasteren takker og giver praktiske oplysninger
  • Forret og tallerkener bæres ud.
  • Tale
  • Hovedret 1. servering.
  • Tale
  • evt. sang.
  • Hovedret 2. servering og tallerkener bæres ud.
  • Taler & sange
  • Dessert
  • Tale. evt. sang
  • Toastmasteren takker for hvervet  og giver ordet til værten eller værtinden.
  • Værten eller værtinden siger velbekomme.

Talerækkefølge til konfirmation middag

  • Konfirmanden eller en af forældrene holder velkomsttalen.
  • En af forældrene
  • Den ældste tilstedeværende fadder.
  • Derefter kan alle der ønsker det holde tale eller komme med sange eller indslag.
  • Konfirmanden
  • En af forældrene holder en “velbekomme” tale

Talerækkefølge til bryllupper

  • Brudens far. Talen holdes lige efter forretten og efter at tallerkenerne er taget ud.
  • Gommen
  • Forloveren
  • Gommens far
  • Bruden (hvis hun ønsker det)
  • Herefter er det frit for Toastmasterne at vælge rækkefølge (med nedenstående undtagelser).
  • Som den næstsidste tale er det toastmasteren der siger tak for tilliden og hvervet som toastmaster. Derefter giver toastmasteren  ordet til værten eller værtinden (som regel brudgommen).
  • Den sidste tale er værten´s eller værtinden´s som siger velbekomme til gæsterne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.